האם מותר חלב נכרי לאישה הרה

הלידה בקרוב ? מחפשים המלצה לדולה ?

השאירו פרטים ואנחנו נדאג שדולה מקצועית תיצור איתכם קשר ותיתן לכם מידע נוסף.

מתנה יוקרתית ליולדת

מתנות יוקרתית ליולדת: לפנק את האמא הטרייה ואת התינוק החדש לידת תינוק היא אירוע מרגש ומיוחד. זהו רגע של התחלה חדשה, של שמחה גדולה ושל

קרא עוד »

תוכן עניינים

בהלכה מובאת רשימה של מאכלים אסורים: גמל, שפן, ארנב ומאכלים נוספים. בין היתר, ניתן למצוא את החלב נכרי. חלב נכרי הוא חלב שגוי ביצע פעולת החליבה שלו ללא פיקוח של יהודי עליו. הטעם לאיסור הוא החשש שמא הגוי יערב בתוך החלב הטהור, חלב טרף, כאשר חלב טרף הוא חלב של חיה שאיננה כשרה- למשל, חלב של נאקה.

כיום, קיימות דעות שונות ביחס להיתר ואיסור חלב נכרי, וכן ביחס לאבקת החלב הנוכרי. מהן הדעות השונות, והאם מותר לאישה בהיריון לאכול חלב נכרי? על כך יכתב במאמר זה.

הדעות השונות ביחס לחלב נכרי

לאורך הדורות חלב נכרי נחשב כדבר שאסור לחלוטין באכילה. עם זאת, בדורות האחרונים, החלו פסיקות אחרות שאפשר מטעמים שונים את החלב הנכרי. כך, למשל, הרב פיינשטיין, מגדולי פוסקי אשכנז בדורות האחרונים, התיר בארצות הברית אכילת חלב נכרי בשל הפיקוח על החלב. ישנם רבנים נוספים שהסכימו ופסקו בדומה לו. 

לעומתו, רבנים רבים- ובמיוחד בישראל- אסרו את החלב הנכרי. הנימוקים השונים לכך הם בין אם בשל נסיבות הפיקוח השונות ובין אם בשל הטענה שמדובר בגזרה ומשכך, אין מקום להתירה, אפילו בנסיבות של פיקוח כגון זה שבארה"ב. טעם נוסף הוא קיומן של חלופות איכותיות תוצרת חלב ישראל, שמייתרות את הצורך להקל בחלב נוכרי.

חלב נכרי ואבקת חלב נכרי

האיסור במקורו חל על חלב נכרי, בתצורתו הניגרת (כלומר, חלב נוזלי)- אך בשנים האחרונות נוצר מוצר נוסף למדף המוצרים: אבקת חלב נוכרי. כשמה כן היא: אבקה המופקת מהחלב הנוכרי. הפוסקים נחלקו בשאלת כשרותה של אבקת החלב הנוכרי: יש הסוברים שכמו שהחלב אסור, כך גם מוצריו אסורים, כולל אבקת החלב הנוכרי; ומנגד, יש שסבורים שהאיסור הוא על החלב בלבד, כך שאבקת החלב מותרת כשלעצמה.

חלב נכרי לאישה בהיריון

אישה בהיריון מצד אחד עדיין מחויבת להלכות התורה; ומצד שני, לפעמים יש מקום להתחשב בנסיבות כדי לפסוק למקרה הספציפי. בעניין היתר חלב נכרי לאישה בהיריון, יש לקחת בחשבון מספר דברים:

  • הרוב הפוסק לאישה- כפי שראינו לעיל, קיימות דעות שונות ביחס לאכילת חלב נוכרי. לכן, בשלב הראשון, יש לבדוק מיהו הרב של האישה ההריונית המדוברת, והאם פסיקתו היא להתיר או לאסור אכילת חלב נכרי.
  • חלב נכרי או אבקת חלב נכרי- לפעמים קיים בלבול בין חלב לאבקת חלב. יש לבדוק היטב מהו טיב המוצר המבוקש: אבקה או חלב ממש.
  • מידת החשק של האישה- בגמרא מובא מקרה שבו התעורר באישה ההריונית חשק עז לאכול מאכל אסור. גם אז, הדבר תלוי בכך שאכן יש לה חשק עז ולא רצון קל וחולף; ואף אם מדובר בחשק עז, יש לאפשר לה זאת בשלבים: ראשית, להזכיר לה שמדובר במאכל אסור; ואם לא נרגעת, לתת לה להריח ואז לאכול בשלבים, ובתנאי שאינה מסתפקת.